Sunday, October 30, 2011

MUHASABAH DIRI


Alhamdulillah..selesai sudah mahgribku..mudah2an doaku diterima olehNYA,amin..m'insafi kelemahan diri ini disebalik kekacauan hati.Ya Tuhan..t'lalu byk p'kara yg telah hambaMU ini t'silap langkah & akhirnya m'jerat diri.hidup b'temankn mimpi ngeri..bukan itu yg kupinta tapi takdir Tuhan tiada siapa yg dapat m'duga.ketidaksefahaman kami telah meragut kedamaian jiwa.masing2 menunding jari..kadang2 sy t'fikir,betul ke apa yg telah sy lakukan nie?? hanya meluahkn rasa ketidakpuasan hati menyebabkan hati dia t'guris..lantaran balasan dendam demi dendam yg tidak pernah padam turut jejaskn siratulrahim diantara sy & kawan2 yg lain.

rasa benci timbul akibat jelik & malu dengan sikap yg dia tonjolkan..ya jika ditanya apa hak sy untuk m'benci dirinya,sy akan m'jawab..' apa yg kita rasa adalah hak kita '..manusia tidak dapat m'halang perasaan cinta begitu juga dengan benci.& kita harus tahu,apa yg orang lain rasa tentang diri kita adalah apa yg telah kita tunjukkan pada semua orang..

mungkin kamu fikir dengan b'kongsi cerita yg telah sy kongsi dengan kamu kepada dia boleh menyelesaikan masalah diantara kami..kamu silap..kamu silap.bukan kedamaian yg t'cipta tapi jalan buntu.sy hanya p'tahankn apa yg patut sahaja..p'temuan yang kamu cipta diantara kami tidak m'buahkan apa2 hasil tapi hanya lebih merosakkan siratulrahim antara kamu & saya.inikah namanya p'tolongan daripada seorang sahabat?? walaupun kamu menyatakan yg kamu tidak memihak pada siapa2.tidak pada sy & tidak juga pada dia tapi dari apa yg kamu tunjukkan adalah kamu b'pihak pada dia.seperti yg sy beritahu,orang dapat mengenali diri kita b'dasarkan dengan apa yg telah kita tunjukkan..

datang tanpa diundang,pergi tidak dihalau..sebagai tetamu,adalah kewajipan sy melayan kamu.orang berbudi kita berbahasa..jika kamu tidak memulakan p'gaduhan itu,kesabaran sy masih utuh.benarlah kata orang,bila marah segalanya mungkin.ya !!! kamu telah buktikannya..mana pergi kewarasan akal kamu sampai kamu berani angkat tangan?? itu bukan cara orang berani.kamu berani datang ke bilik sy untuk minta p'jelasan tapi kamu takut untuk terima kenyataan..hanya kerana kamu tidak mampu m'bidas kata2 sy,perlu ke kamu menolak sy ke dinding? perlu ke kamu menolak sy ke katil? perlu ke? jika lelaki yg b'buat demikian,dia adalah dayus.tapi untuk perempuan cukuplah sy labelkan sebagai 'penakut'..

alhamdulillah tahap kesabaran sy masih utuh walaupun sudah ditahap nyawa2 ikan.sy masih m'hormati kamu sebagai kawan..kamu boleh menyalahkan sy atas apa yg b'laku tapi kamu jangan sesekali menyalahkan firman2 Allah..kamu menyatakan yg Allah takkan ampunkan hambanya jika seseorang itu tidak ampunkan orang t'sebut..mana kamu ambil firman itu ?? apa kamu fikir Tuhan itu manusia ?? Tuhan itu sama darjat dengan kamu ?? mengucap panjang saya bila t'baca firman itu..sejahil2 agama sy,sy tau yg Tuhan itu maha pengampun,Tuhan itu maha mengasihani..Allah tidak akan siksa hambaNYA melainkan hambaNYA yg menyiksa dirinya sendiri.buka matamu..kemana perginya agamamu ??? tahukah kamu kenyataan yg telah kamu buat ini amat2 menyalahi hukum agama kita.sudah kafirkah kamu?? sudah syirikkah kamu??

kamu boleh cakap apa sahaja mengenai diri sy tp bukan Allah..kamu telah menyatakan sesuatu yg b'tentangan.Ya Allah..hanya ENGKAU sahaja yg mampu m'beri balasan..bukan sy m'doakan kecelakaan ke atas kamu tapi ini antara kamu dengan Allah..ketahuilah bahawa balasan dari Allah boleh datang dengan sekelip mata.taubatlah kamu sebelum t'lambat..kamu sanggup b'patah balik bila sy menyebut nama BF kamu tapi kamu tidak m'balas balik bila sy m'pertikaikan firman yg kamu tulis itu..cinta kamu pada lelaki itu menandingi cinta kamu pada Allah ke ?? sungguh sy tidak menyangka.masih ada perempuan yg begitu obses t'hadap lelaki sehingga sanggup melakukan apa sahaja agar lelaki itu m'jadi miliknya..

kamu ingat sy bodoh ?? kamu ingat sy tidak tahu sejarah silam kamu ?? kamu ingat sy tidak tahu yg lelaki kamu dampingi sekarang ini adalah penyerahan ikhlas dari sahabat baikmu sendiri ?? p'kataan apakah lagi yg sesuai untuk sy labelkan kamu dalam kes ini..KEJAM !!!!!! ya itu p'kataan yg paling sesuai..kamu sanggup meluahkan perasaan suka kamu pada BF sahabat baikmu sendiri sedangkan pada waktu yg sama kamu b'dampingan dengan lelaki lain.wanita apakah kamu ini ??? bila sahabatmu sanggup undur diri & serahkan cintanya padamu apa yg kamu lakukan ??? bukan ucapan terima kasih tapi kamu meninggalkan dia demi cinta seorang lelaki..manusia jenis apakah kamu ini ?? & kamu sanggup meninggalkan lelaki yg kamu dampingi,yg kamu mulakn dulu hubungan itu tanpa rasa b'salah..perempuan apakah kamu ini ??? sesungguhnya kamu t'tipu dengan kilauan kaca sehinggakan kamu sanggup melepaskan permata..& sy b'syukur kerana permata itu sekarang milik sy..

jika cinta kamu t'hadap c dia begitu kuat & c dia pun begitu..tidak perlulah kamu t'lalu cemburu @ mengongkong kehidupan c dia..tidak perlulah kamu sampai sanggup m'jatuhkan maruah kamu dihadapan para sahabat yg lain semata2 kamu ingin semua tahu yg c dia kini milikmu..tidak perlulah kamu susah2 pergi ke bilik orang lain & m'beri amaran supaya tidak m'ganggu c dia..murahnya harga diri kamu..malu dengan sikapmu ini kerana kamu telah m'jatuhkan martabat seorang wanita.wanita yg soleh tidak akan sesekali m'jatuhkan maruahnya hanya kerana seorang lelaki..

oleh kerana tiada kekuatan dalam diri,sy tidak menegur kamu apabila kamu dengan sewenang2nya 'free hair' b'jumpa c dia dibelakang blok,sy tidak menegur kamu apabila kamu dengan tiada perasaan malu melentokkan kepalamu dibahu c dia didalam skill lab,sy tidak menegur kamu apabila kamu dengan bangganya b'pelukan b'gambar dengan c dia dirumah puan..bukan sy sahaja yg tidak mampu malahan mata2 lain yg melihat juga tidak mampu untuk menegur..cukuplah sekadar menegur didalam hati..kerana bimbang bila ditegur,mesti ada suara2 sumbang yg menyatakan "eleh..macam dia tu baik sangat.."..betulkan ???

ini yg kamu pilih & ini jugalah yg akan kamu tanggung..ingat jika seseorang m'perkatakan tentang sikapmu,fikirlah secara positif..mungkin dia tidak mahu kamu selamanya hanyut dengan duniawi..tiada guna kamu m'punyai ramai kawan,c dia yg kamu cintai jika mereka tidak sedikit pun m'dorong kamu ke arah kebaikan..jangan jadi "orang buta b'kawan dengan c buta" tapi jadilah "orang buta yg b'kawan dengan c pekak" kerana walaupun pekak,dia masih boleh b'suara & melihat & boleh memimpinmu ke jalan yg lurus..semoga kamu berubah suatu hari nanti..amin ya robbal alamin...

No comments:

Post a Comment

anything..juz komen je k